سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زیور دانش احسان است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
مشاوره دختر و پسرهای نوجوان و جوان

سلام. من واقعا تشکر میکنم از این  که به این خوبی مسائل رو بدون هیچ مشکلی جواب میدید. خدا خیرتون بده.فقط کاش به تمام اینهایی که میان و شاید احیانا زنا کرده باشن یاد میدادیم که صیغه بخونن. نا سلامتی ما مسلمونیم ولی از احکامی که اسلام برای ما گذاشته پیروی نمیکنیم. به هر حال اگه در این زمینه هم کار کنید خیلی خوبه. التماس دعا

 

 

 

با تشکر از توجه شما دوست عزیز

 

پاسخ مختصر:

 

ازدواج موقت نیز احکام و شرایط خاص خود را دارد که دانستن تمام موارد آن بسیار مهم است . اما

 

برای خواندن صیغه عقد موقت، بعد از آن که مدت و مهر معین شد،
زن باید بگوید : « زوجتک نفسی فی المده المعلومه علی المهر المعلوم» (من خودم را به همسری تو در مدت معین با مهر معین درآوردم(
مرد نیز باید بگوید : « قبلت» ( قبول کردم
(
یا این که وکیل زن بگوید : « متعت موکلتی موکلک فی المده المعلومه علی المهر المعلوم» ( موکله خودم را به ازدواج موکل تو در مدت معین با مهر معین درآوردم) وکیل مرد نیز بگوید : « قبلت لموکلی هکذا» ( قبول کردم برای موکل خودم همینطور) .

 

(نکته مهم: اگر مدت تعیین نشود ، آن ازدواج به ازدواج دائم تبدیل می شود. رعایت نکردن سایر شرایط نیز به همین اندازه مهم است.)

 

 

 

پاسخ تفصیلی :

 

قوانین فروع دین ما «تعبّدی» هستند و ازدواج و قوانین آن نیز از این امر مستثناء نیستند.

 

با توجه به مشکلاتی که در اثر غلط خواندن صیغه عقد به وجود می آید (که در همین مطلب اشاره میشود) نکاتی در این خصوص ذکر می شود تا انشاءالله کسانی که قصد انجام این کار خیر را دارند (چه برای موقت و چه برای محرمیت قبل از عقد دائم) بتوانند بدون مشکل ، از فواید آن استفاده کنند.

 

نکته بسیار مهمی که باید توجه شود اینست که با توجه به تعبدی بودن احکام دین ما ، سعی کنید در این مسائل دقت کافی را اعمال کنید تا مسائلی مثل حرام ابد شدن پیش نیاید. 

 

برای خواندن صیغه عقد ، وجود یکی از الفاظ « متعت » یا « زوجت » یا « انکحت » لازم است.

 

و برای تحقق قبول ، « هر » « لفظ » ی که دلالت بر رضایت طرف کند ، کافی است.

 

در عقد موقت ، ذکر مهریه و مدت لازم است و چنانچه عمداً(حیاء/…) یا سهواً (فراموشی/غفلت/…) ذکر نشود ، عقد باطل است.

 

لازم به ذکر است که زمان شروع محرمیت هم زمان شروع خطبه است. (هر چند تعداد اندکی از فقهاء این قول را داردند که میتوان در عقد ، ابتدای محرمیت را زمانی بعد از خطبه تعیین کنند.) زمان اتمام (زمان حرام شدن طرفین به یکدیگر) هم باید دقیقا مشخص شود ، در غیر اینصورت عقد باطل است.

 

مثالی از طرز خواندن صحیح گفتن صیغه عقد موقت توسط مرد و زن :

 

زن بگوید : زَوَّجْـتُـکَ نَـفْسی فِی المـُـدَةِ الْـمَعلومَةِ عَلَى الْمَـهْـرِ الْـمَعْلوم مرد بگوید : قَبِلْتُ

 

نکته 1 : همانطور که در بالا گفته شد میتوان بجای زَوَّجْتُ ، از مَـتَّعْتُ استفاده کرد و مرد هم مثلا میگوید قَبِلْتُ (الْـمُـتْـعَـة)

 

نکته 2 : اگر شرط ضمن عقدی هم دارند (مثلا محدوده روابط) میتوانند عبارت «وَ بِالشَّرْط» را اضافه کنند و در نتیجه عبارت چنین میشود : زَوَّجتُکَ نفسی فی المدةالمعلومةِ علی المهر المعلوم و بالشّرط

 

اگر فرد دیگری را برای خواندن آن وکیل شود (وکالت دادن لازم نیست لزوما لفظی باشد یا عربی) بسته به اینکه هر کدام یک فرد مجزا را وکیل کنند یا هر دو یک نفر را وکیل کنند یا مثلا مرد از جانب زن وکیل شود ، به الفاظ مختلفی میتوان صیغه عقد را جاری کرد که به ذکر یک نمونه از دو حالت اخیر اشاره میشود :

 

اگر هر دو به یک فرد سوم ، وکالت دهند ، وکیل میگوید :

 

زَوَّجْتُ مُوَکّـِلَـتـى فُلانَةَ مُوَکّـِلى فُلانـًا فِی المـُـدَةِ الـمَعلومَةِ عَلَى الْمَـهْـرِ الْـمَـعْـلُـومِ  سپس بگوید : قَـبـِلْتُ لِـمُـوَکّـِلـى فُلانٍ فِی المـُـدَةِ الْـمَعلومَةِ عَـلَـى الْـمَـهْـرِ الْـمَـعْـلُـومِ

 

و اگر مرد از زن وکالت بگیرد که وی را به عقد خود درآورد (که برای کارای دونفری بیشتر به کار میاد!) کافی است بگوید :

 

زَوَّجْتُ مُوَکّـِلَـتـى فُلانَةَ لِـنَـفْـسـی فِی المـُـدَةِ الـمَعلومَةِ عَلَى الْمَـهْـرِ الْـمَـعْـلُـومِ و سپس بگوید : قَبِلتُ

 

یا قَبِلتُ لِنَفْسی یا قَبِلتُ لِنَفْسی هاکذا یا قَبِلتُ التَّزویجَ لِنَفْسی فِی المـُـدَةِ الـمَعلومَةِ عَلَى الْمَـهـرِ الْـمَـعْـلُـومِ

 

در صورتی که عقد بدلیلی مثل غلط خواندن صیغه یا عدم تعیین مهر و مدت صحیح ، باطل باشد ، و نزدیکی صورت گیرد ، یک دردسر جدید بنام «وطئ به شبهه» بوجود می آید که بموجب آن :

 


الف) «مهرالمثْل» یا مهریه معادل خانم ها در عرف ، « باید » به ایشان پرداخته شود.


 



(مثلا مهریه معمول دویست تومان باشد ولی خانمی راضی شد به ماهی صد تومان ، اما بعدا معلوم شد که عقد به دلیلی باطل بوده ، باید مهریه معمول ، پرداخته شود.)



 


ب) بعد از علم به باطل بودن عقد ، خانم لازم است عدّه نگه دارد! (وطئ به شبهه ، عدّه دارد اما اگر زنا مرتکب شده بود عدّه نداشت.)


 

لذا برای محکم کاری یکی از 2 توصیه زیر را انجام دهید :

 

 

 


1- به یک فرد مطمئن ، وکالت دهند تا برایشان بخواند.


2- علاوه بر عربی ، فارسی را هم اضافه کنند چون برخی فقهاء مثل آقای بهجت ، فارسی را به تنهایی کافی میدانند و اکثر ایشان فارسی را در صورتی که عربی بخوانند و درست نشود کافی می دانند.


برای مثال ؛ دختر بگوید : خودم را همسر موقت شما قرار دادم در مدت معلوم و بر مهر معلوم و بر شرط.
و پسر بگوید : قبول کردم این متعه را.


و یا پسر با گرفتن وکالت از دختر میگوید : خانم فلان را همسر موقت خود قرار دادم در مدت معلوم و بر مهر معلوم و بر شرط و قبول کردم از برای خود.


 

برای بخشیدن مدت نیز کافی است مرد به زن بگوید : مدت را بخشیدم یا بگوید : وَهَـبـْتـُکِ الـْـمُدََّة

 

آنچه در بالا گفته شد ، قدر متیقن اکثریت فقهاء بود و شما میتوانید در مورد هر یک از نکات فوق مجددا از مراجع خود سوال کنید. شاید مراجع شما در یکی از این امور فتاوای ساده تری نیز داشته باشد. همچنین برای جلوگیری از اشتباه در خواندن صیغه عقد ، میتوانید این دو تصویر را روی موبایل خود داشته باشید!!! : طرز خواندن صیغه عقد توسط طرفین ، طرز خواند صیغه عقد توسط پسر با وکالت از دختر    منبع 

 

 

 

 



دانستن این مطلب هم مهم است که ازدواج موقت راه درمان خود ارضایی نیست.



  • کلمات کلیدی :
  • گروه مشاوران جوان ::: پنج شنبه 89/6/18::: ساعت 10:54 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدکنندگان وبلاگ <<
    بازدیدکنندگان امروز: 60
    بازدیدکنندگان دیروز: 42
    کل بازدید کنندگان :349889

    >> درباره خودم <<
    مشاوره دختر و پسرهای نوجوان و جوان
    مدیر وبلاگ : گروه مشاوران جوان[142]
    نویسندگان وبلاگ :
    روایت سرخ[79]
    پیک آشنا (@)[4]


    این وبلاگ با حفظ ادب اسلامی ، از قوانین جمهوری اسلامی تبعیت می کند. پیش از طرح سوال از نبودن پاسخ مربوطه در وبلاگ مطمئن شوید. ###تقاضای مهم### هنگام مطالعه مطالب وبلاگ اگر به مطلب تحریک آمیزی برخورد نمودید ، خواهشمندم مراقب خود باشید تا مبادا به گناه بیفتید. گروه مشاوران جوان در این زمینه هیچ مسئولیتی را به عهده نمی گیرد. تلاش ما بر این است که به همه شما عزیزان کمک کنیم و هر مطلبی در این وبلاگ مخاطب خاص خودش را دارد. بنابراین از مطالعه مطالب تحریک آمیز و غیر ضروری برای خودتان پرهیز کنید.

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>دسته بندی یادداشت ها<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    مشاوره دختر و پسرهای نوجوان و جوان

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<

    >>اشتراک در خبرنامه<<